Autók - 2013. - 4. évf. 8. szám

Rolls-Royce

Uraknak, uraktól

Tökéletességre törekvés

Ha a Rolls-Royce két alapítójának személyiségét nézzük, akkor nem véletlen a márka színvonala és megjelenése. Jövőre lesz 110 éves a leghíresebb angol autómárka, amit egy angol nemes és egy zseniális mérnök együttműködésének köszönhetünk.

Az első autót 1886-ban hozta létre Karl Benz. A franciák élen jártak az új közlekedési eszköz népszerűsítésében, ők szervezték az első autóversenyeket az 1890-es években. Az 1900-as évek elején az autó már áttörte a vasúttársaságok, lóval fuvarozók fekete propagandáját és egyre nagyobb lett a népszerűsége, kezdett az átlagember számára is elérhetővé válni. Ebben a korban, a motorizáció aranykorában született és indult útjára a Rolls-Royce.

Az autógyárak különféle helyeken fotózzák a járműveiket, a Wraith legutóbbi sajtófotóit például a bécsi éjszakában készítették. A Phantom Coupé pár évvel ezelőtti sajtófotói között pár magyar vonatkozású képet is találni, pl. a Lánchídon száguldó Rolls-t.

Az alapítók egyike zseniális, munkamániás mérnök, aki magát szerényen csak szerelőnek hívta. Sir Frederick Henry Royce 1863. március 27-én született Alwaltonban. Elég korán belekóstolt a munkába, már 15 évesen egy vasúttársaságnál volt tanonc. A kemény, céltudatos munkának és tanulásnak meglett az eredménye: 21 évesen már vezető mérnök volt Liverpoolban, a város közvilágításáért felelős cégnél. 1884-ben Manchesterbe költözött, ahol mérnöki irodát nyitott F. H. Royce & Company néven. Miközben dinamókat és elektromos darukat tervezett, az érdeklődése az elektromos szerkezetekről kezdett áttérni a szárnyait bontogató autóiparra. Az 1900-as évek elején három saját tervezésű négykerekűt is készített. Ám az életét meghatározó találkozóra, 1904. május 4-én került sor a manchesteri Midland Hotelben.

A fenegyerek

Sir Charles Stewart Rolls 1877. augusztus 27-én látta meg a napvilágot. Mivel a szülei Lord és Lady Llangattock voltak, illik a mondás Rolls-ra, hogy csak megszületnie volt nehéz. A nemesi család sarja a kor fenegyereke volt, ma talán extrém sportolónak mondanánk. A pörgős életvitelű, újságokban gyakran szereplő nemesről elmondható, hogy a 33 életéve alatt háromszor annyit élt. A playboy, a legfelsőbb körökben is járatos arisztokrata, az üzletember, a merész pilóta, az autóversenyző, a ballonversenyző, a rekordokat döntő, a mérnök, a zseniális PR és marketing szakember jelző is jól illett rá. Rolls életszemléletét mutatja, hogy a szigetországban másodikként szerezte meg a pilóta igazolványát.

Ez az 1900-as évek körül igen merész és megbecsült tettnek számított, mert a kor repülőgépei életveszélyesek voltak. Nem ismerte a félelmet, és ez volt rá jellemző, amikor versenyautót vezetett, vagy amikor repülős rekordokat állított be. Mérnöki képességeit jelzi a szabadalmi hivatalhoz benyújtott benzinmotorokkal kapcsolatos találmánya, illetve saját tervezésű repülőgéppel való kísérletezgetései. 1903-ban Mors autójával nem hivatalos, 133 km/óra közeli sebességcsúcsot állított be Portland hercegének Clipstone parkjában. Első versenyére a Párizs–Boulogne viadalon került sor 1899-ben, a nyolc lóerős Panhard and Levassor autójával a 4. helyen végzett a turista kategóriában. Amikor Louis Blériot 1909-ben átrepülte a La Mans csatornát, Rolls emelte a tétet: 1910. június 2-án oda-vissza tette meg a távot.

1913 nyarán vett részt a Rolls gyári csapata az Alpokban megtartott túraversenyen, ahol a 2600 km-es viadalt anno megnyerték, ami akkor világra szóló diadal volt. Száz évvel a győzelmet követően ismét teljesítették a régi és az új autóval is a távot!

Ez az energiával teli, folyamatosan pörgő férfiú társat keresett autós elképzeléseinek a megvalósításához. Munkatársa, Claude Jonhson jelezte Rolls-nak, hogy megtalálta a világ legjobb autós mérnökét. A személyes találkozásra 1904. május 4-én került sor. Royce teljes motor szériával szállt be az üzletbe, tíz lóerőt préselt ki a kéthengereséből, tizenötöt a háromhengeresből. A négyhengeres erőműve húsz lóerőt teljesített, a csúcsot a harminc lóerős hathengeres jelentette. Az első autójukat a Párizsi Autószalonon mutatták be, 1904. december 23-án.

Az elvárások

A Rolls-Royce Motor Company-t hivatalosan 1906. március 15-én alapították meg. Royce tökéletességre törekvése, a jó anyagválasztása meghozta az eredményt, 1906-ban elkészült az ezüst és alumínium lemezekkel borított Silver Ghost típus. Royce maximalizmusát jól jellemezte, hogy akkoriban 24 ezer km-es megbízhatósági tesztet hajtottak végre az új típus forgalomba hozatala előtt! Ezeknek a végeredménye a különlegesen csendes futás, megbízhatóság és egy látványos próba volt. A Ghost járó motorjára tettek egy vízzel színültig töltött poharat, ami természetesen nem lötyögött ki, mert annyira kiegyensúlyozottan járt a motor. Ez óriási teljesítmény, ismerve az akkori megmunkáló gépeket, anyagokat. A végeredmény a ma ismert elképzelés a márkáról, hogy a Rolls-Royce a luxusautók legjobbja, hiszen az átlagember is úgy gondol a márkára, mint a gazdagság és a kiválóság szimbólumára.

Charles Rolls a kiváló autó egyik legjobb hirdetője lett, mivel tagja volt a felső tízezernek és a nemesi köröknek. Ezen felül élénk társasági életet élt, bejáratos volt számtalan nemzet államfőjéhez és királyokhoz. Mindezek és a kiváló autó meghozta az eredményét – beindult a Roll-Royce-ok gyártása a londoni gyárban.

Az eksztázis szelleme

A Rolls-Royce jellegzetes azonosító jegyei a dupla R betűs jelvény, az athéni Akropoliszt formázó hűtőrács és az annak a tetején található hátra tett kezű nőalakot ábrázoló szobrocska, akit kivételesen nem Rolls-hoz köthető hölgyről mintázott egy szobrász barát, hanem egy másik – autózáshoz szorosan köthető – angol úr titkos szerelméről. A szobrocska a Spirit of Ecstasy (eksztázis szelleme) nevet kapta, utalva a kapcsolat jellegére. Ezeket a díszeket – mint annyi mást az autón – kézzel készítették, hagyományos technológiával, vagyis az öntőformát össze kellett törni, hogy előbukkanjon az öntvény, ez az oka annak, hogy nincs két, milliméterre azonos szobor. A Spirit of Ecstasy 1911-től 1914-ig bronzból készült, ezüstbevonattal. Masszív, értékes darabnak tűnt, lopkodták is az autókról. Később áttértek a nikkelötvözetre, és ezt használják napjainkban is. 

A modell és az angol úr közötti szerelmi történet szomorú véget ért. 1915. december 30-án mindketten az SS Persia utasszállítón utaztak, mikor német torpedótámadás érte a hajót. A férfi túlélte a katasztrófát, a nő egyike volt a 343 áldozatnak. Ez a szerelmi kapcsolat még a filmeseket is megihlette, valószínűleg mozifilm készül a történetből.

A repülős szál

Charles Rolls repülés iránti szenvedélye talán erősebb volt az autósnál. Nagyon belelkesült, amikor hallott róla, hogy a Wright fivérek átrepülték az Atlanti-óceánt. Eseménydús élete Bornemouth-ban ért véget, amikor is az ott tartott légi bemutatón Wright típusú gépével lezuhant és meghalt.

Royce nemcsak az autók tervezésében alkotott nagyot, hanem a repülős műfajban is otthagyta keze nyomát, ami annak is köszönhető volt, hogy igen megbízható autókat és motorokat készített. Az első repülőmotor 1914-ben hagyta el a gyárat, és az I. világháborúban használt Allies repülőgépekben alkalmazták. A repülős üzletág felfutott az 1920-as években, az első, mérföldkőnek számító motorjuk a Merlin volt 1935-ből. Ezt a repülőmotort használták a II. világháborúban sok angol gépben, pl. a híres Spitfire-ekben. A színvonalat jellemzi, hogy elődjével, a 37 literes, 2800 lóerős R motorral, már 640 km/óra fölötti sebességgel repítette a Supermarine S.6B-t. Ekkor 1931-et írtak... A Merlin ezt a motort is túlszárnyalta, igazi brit ikonná vált, nemcsak a hazai repülők hősies helytállása miatt, hanem azért is, mert több mint 160 ezret gyártottak belőle.

A II. világégés előtt már fejlesztés alatt állt a Rolls-Royce első turbinás repülőgép hajtóműve, miközben nyitottak az ipari áramfejlesztők, hajókban használt hajtóművek felé is. Royce 1933-as halála előtt pár hónappal már feketével rajzolt RR logó tűnt fel a dízel motorokon is, amiket 1951-től gyártottak az 1980-as évekig. Ekkor vásárolta meg a munkagépekbe, mozdonyokba motorokat készítő dízel részleget a Perkins. (Fekete R betűkre váltást maga Royce döntötte el, mert ez a szín jobban illet az elegáns autókhoz, mint az előtte használt piros.)

A repülőgép hajtóműveket, erőművekbe gőz- és gázturbinákat készítő ipari terület igencsak megerősödött, miközben tulajdonosváltásokon ment keresztül. 1973-ban a repülős, energiaszektoros részlegtől leválasztották az autósat, ami a Vickers tulajdonába került. Jelenleg a vállalat Rolls-Royce Group Plc név alatt tevékenykedik, a nagyságáról sok mindent elmond, hogy a világ harmadik legnagyobb repülőgép-hajtómű gyára, a londoni tőzsdén jegyzett cégek közül a 24.! A hadi megrendelésekben is az élen járnak, ők gyártják az Airbus A380-as óriásgép hajtóműveit, ötvenezer repülőgép hajtóművet szervizelnek és száz ország hadseregével állnak kapcsolatban.

A válás

Volt egy kis angol autógyár a Bentley, amely az 1930-as években konkurenciát jelentett a Rolls-Royce-nak. A sportos autókat készítő márkát 1931-ben megvásárolta a Rolls-Royce, ezek után ugyanazt a karosszériát, technikát felhasználva készültek a Bentley-k, mint a Rolls-ok, és leginkább csak a jelvényükben különböztek. A két kékvérű márka elválására 1998-ban került sor. Ekkor bocsájtotta áruba a Vickers a Rolls-Royce jelet, a Spirit of ecstasy márka szimbólumot és minden mást a Bentley-vel együtt. A Volkswagen 430 millió fontos ajánlattal nyert, a BMW 340 milliós ajánlatával szemben. Azonban az anyacég a BMW-nek engedte csak megvásárolni a névhasználatot és az RR logót, ezért az egész vételi ügy megállt. A tárgyalások végeredménye az lett, hogy a VW csak a Bentley-t vette meg – a Crew-i üzemmel együtt –, míg a BMW a Rolls tulajdonosa lett. A 1998-tól még mindig közös gyártósoron készült a két kékvérű autó, közben a BMW elkezdte fejleszteni a 2003. január elsején kijött vadonatúj Phantomot. Az újdonság gyártása már a zöldmezős beruházással készült goodwoodi gyárban történik.

Az új Rolls-Royce árai igen borsosak, a legfrissebb modell a Wraith 245 ezer eurótól indul. A Ghost 250 és 290 ezer dollár között érhető el, a Phantom 400–470 ezer dollárért vásárolható meg, kupé kivitele pedig 430 ezer dolláros alapárú. Érdekesség, hogy az 1980-as évekből származó használt Rolls-Royce-ok már 1–2 millió forintért kaphatók.

Új korszak

Mielőtt rátérünk a gyártási darabszámokra, érdemes megnéznünk, hogy a Rolls-Royce hol helyezkedik el a luxusautók között. Az árskála alján állnak a 20–25 millió forinttól induló, és úgy 40–50 millióig felextrázható luxus limuzinok. Ezek a Mercedes S, BMW 7-es széria és az Audi A8. Eladásaik rangsora az előbb leírt sorrendet követik, ehhez a ligához tartozik még a Lexus LS széria és a Cadillac is, ha piacra dob egy csúcslimuzint. Ezek fölött található a Rolls-Royce vadászterülete, ahol 60–100 millió forintot is elkérnek az új, a vevő egyéni elképzelései szerint készült autóért.

A Rolls a Phantommal nyitott az új korszakban, hosszútávon számolnak az egymással szembe nyíló ajtóval rendelkező limuzinnal, mert legközelebb csak 2020 környékén váltják le. A 2003-ban bemutatott autón csak a való életben látszik, hogy mekkora, a fotókon csak akkor vehető észre a hatalmassága, ha áll mellette valaki. Az alumínium karosszériás, V12-es, 6,75 literes dupla turbós motorral szerelt autó pazar felszereltségű. Aki még ennél is többet akart, annak 2005-ig kellett várnia, ekkor jött ki a 250 mm-rel meghosszabbított tengelytávú kivitele. Ennek a modellnek a hossza már 6,091 m. A Rolls a nagyobb piaci részesedés megszerzésért elkezdte bővíteni a kínálatát. Kijött a nyitható tetős Phantom Drophead Coupé. A 2007-es újdonságot a következő esztendőben követte a Phantom Coupé. 2010-ben dobták piacra belépő modelljüket, a Ghostot, amit „olcsósága” miatt a „nép” Rolls-Royce-ának hívnak. Itt már van egy pici közösködés a BMW hetes szériájával, mert ennek a limuzinnak a technikájából 20%-nyit használtak fel. Kapható még a Ghost nyújtott tengelytávú kivitele, a 2013 tavaszán, a Genfi Autószalonon bemutatkozott Wraith. A Ghost alapjaira épülő kupé az egyik legszebb formájú autó a világon, érdekessége, hogy ez a legerősebb és leggyorsabb Rolls. A 623 lóerős, tizenkét hengeres, dupla turbós motor repíti a kétajtóst.

A Rolls-Royce eladásai egész szépen alakulnak és látszik, hogy a pénzügyi válság a felső tízezret nem igazán viselte meg: 2005-ben 796, az utána következő esztendőben 805, majd 1010, 1212 és 2009-ben 1002 darabbal zárták az évet. 2010-ben az „olcsó” Ghost felhúzta az eladásokat, 2711 példányt értékesítettek, 2011-ben 3538-at, tavaly pedig 3575 darabot.

A jövő tovább bővülő modell-választékot hozhat, a hírek szabadidő autóról szólnak, és azért ez a forradalmi változás, mert a Bentley és a Lamborghini is készíti a kékvérű ultra luxus szabadidő autóját, erre pedig lépni kell.

Benedek Attila

 

hirdetés